بررسی کاربردی جک هدفون ها و میکروفن ها

جک هدفون ها چگونه در کیفیت صدای آنها تاثیر می گذارد. آیا میدانید جک هدفون ها و میکروفون ها حلقه […]

بررسی کاربردی جک هدفون ها و میکروفن ها

جک هدفون ها چگونه در کیفیت صدای آنها تاثیر می گذارد.

آیا میدانید جک هدفون ها و میکروفون ها حلقه هایی دارند که هر کدام برای کاربرد متفاوتی ساخته شده اند.

در این مقاله قصد داریم، تا جک اتصال هدفون ها و میکروفون ها را باهم بررسی کنیم، آیا تا به حال به جک هدفون ها دقت کرده اید. چرا برخی از آنها سه حلقه، برخی دو حلقه و برخی دیگر یک حلقه دارند؟

می خواهیم به این سوال پاسخی دقیق و کارشناسی شده بدهیم. اگر شما هم مثل ما هر روز با بازار لوازم جانبی موبایل و کامپیوتر سر و کار داشته باشید، حتما کنجکاوی لازم را دارید.

این موضوع شاید برای اکثریت مردم چیز پیش پا افتاده ای باشد، اما این حلقه ها در جک هدفون ها بی مورد و بی معنا نیستند و اگر قصد خرید یک هدفون یا میکروفون را دارید، این مقاله به شما کمک می کند انتخاب درستی را داشته باشید.

امروزه هدفون ها مورد استفاده همه قرار می گیرند، از شنیدن موسیقی در تبلت و لپ تاپ گرفته تا شنیدن صدای مکالمه یا صدای گیم توسط هندزفری های موبایل، اما اگر در قسمت نوک این هدفون ها یا در همان قسمتی که به لپ تاپ و تبلت یا گوشی موبایلتان وصل می کنید، توجه کرده باشید. حتماً متوجه این شده اید که در برخی از آنها یک حلقه در برخی شان دو حلقه و در برخی دیگر سه حلقه وجود دارد. آیا تا به حال از خودتان پرسیده اید، این حلقه ها برای چیست وظیفه آنها در واقع چه چیزی است؟

این حلقه ها نه تنها در جک هدفون ها بلکه در جک میکروفون ها هم وجود دارند و زمانی که شما به بازار می روید تا هدفون و میکروفون مورد نظر خودتان را خریداری کنید، حتماً به این حلقه ها توجه کنید و باید معنای این حلقه ها را بدانید تا مطابق آن هدفون یا میکروفون مورد نظر خود را خریداری کنید.

این حلقه ها در هدفون ها یا میکروفونها در واقع جک آنها را به چند قسمت تقسیم می کند، اگر در جک هدفون شما یک حلقه بود، آن جک را به دو قسمت اگر دو حلقه بود، جک را به سه قسمت و اگر سه حلقه بود، آن را به چهار قسمت تقسیم می کند. هر قسمت تقسیم شده توسط این حلقه ها وظیفه مشخصی را اجرا می کنند و بر اساس همین تقسیمات هدفون یا میکروفون شما کار می کند.

حلقه ها در جک هدفون ها چگونه عمل می کنند؟

اگر جک شما دارای یک حلقه بود که این مورد بیشتر در میکروفون ها قابل مشاهده است، این بدان معناست که همان میکروفون صدای شما را به صورت مونو یا به صورت تک صدایی ضبط می کند. صدای مونو در واقع همان صدایی است که وقتی آن را با هدفون یا گوشی بشنوید، تنها در یک گوش شما صدا می آید نه در هر دو گوشتان و برخلاف مونو، صدای استریو همان صدایی است که وقتی شما آن را بشنوید، در هر دو گوش شما صدا می آید، یعنی صدای مونو و صدای استریو بر خلاف هم هستند. صدای مونو تک صدایی و صدای استریو دوتایی و در واقع با هر دو گوشتان میتوانید بشنوید.

اما اگر جک شما دارای یک حلقه بود که این مورد بسیار نادر است، زیرا امروزه در هدفون های فعلی از جک تک حلقه ای استفاده نمی شود. این بدان معناست که اگر صدا استریو هم باشد، اما هدفون شما صدا را به شکل مونو خروج می دهد، یعنی حتی اگر صدای استریو را با همان هدفون بشنوید تنها با یک گوشتان می توانید، بشنوید نه با هر دو گوشتان.

اگر جک هدفون یا میکروفون شما دارای دو حلقه بود که بیشتر هدفون ها به همین شکل هستند، این بدان معناست که صدا را به شکل استریو داخلی یا خروجی می دهد، یعنی اگر میکروفون شما دارای جک دو حلقه ای هست بدان معناست که صدای شما را به شکل استریو ضبط می کند و اگر هدفون شما دارای جک دو حلقه ای باشد بدان معناست که صدا را به شکل استریو از منبع صدا خارج کرده و به گوش شما می رساند یا در واقع با هر دو گوش تان می توانید، بشنوید.

اگر به جک هدفون نگاه کنید، از بالا قسمت اول آن وظیفه پخش صدای سمت چپ را برعهده دارد یا در واقع به گوش چپتان صدا را می رساند و قسمت دوم آن وظیفه پخش صدای سمت راست و قسمت سوم آن وظیفه استحکام هدفون و سیم یا همان محافظ هدفون را برعهده دارد.

اگر جک هدفون یا میکروفون شما دارای سه حلقه بود (در حال حاضر اکثر هدفون ها یا میکروفون ها به همین شکل وارد بازار می شوند) که آن را به چهار قسمت تقسیم می کند، معنای آن این است که هدفون شما نه تنها اینکه صدا را به شکل استریو به گوش شما می رساند بلکه وظیفه میکروفون هم اجرا می کند، یعنی هدفون شما در خودش بخشی دارد که در هنگامی که با آن صحبت می کنید صدای شما را هم ضبط می کند، یا در واقع به گوش مخاطبتان می رساند که شما می توانید توسط همان هدفونی که جک آن دارای سه حلقه است صدای خود یا صدای افراد دیگر را ضبط کنید.

به صورت خلاصه، حلقه سوم در جک هدفون ها به معنای قابلیت ضبط صدا همان هدفون است، که در خود داراست. اما در این اواخر گوشی هایی تولید شده اند، که اصلاً جک هدفون ندارند، مانند آیفون ها که در واقع جک هدفون آنها به شکل جک های هدفون های معمولی نیست. جک آنها به شکل لایتنینگ (کابل لایتنینگ کابلی انحصاری برای شارژ و انتقال داده ها در دستگاه های اپل است)  یا در واقع به همان شکل جک شارژر آیفون هاست، که این جک به تنهایی خود تمام قابلیت های مورد نیاز را داراست،  یعنی هم صدا را به شکل استریو پخش می کند و هم وظیفه ضبط صدا را دارد.

در حال افزودن به سبد...